Διατροφικές πηγές σιδήρου

Ο σίδηρος δεν μπορεί να παραχθεί από το ανθρώπινο σώμα και για το λόγο αυτό πρέπει να τον προσλαμβάνουμε μέσω των τροφίμων. Η ανεπάρκεια σιδήρου μπορεί εύκολα να προληφθεί μέσω μιας ισορροπημένης διατροφής που περιέχει πολλά τρόφιμα πλούσια σε σίδηρο.

Οι καλύτερες πηγές σιδήρου είναι το κόκκινο κρέας και ιδιαίτερα το μοσχάρι και το συκώτι. Τα πουλερικά, τα θαλασσινά όπως τα μύδια, στρείδια και χτένια, τα ψάρια όπως ο σολομός και οι σαρδέλες αποτελούν επίσης καλές πηγές σιδήρου. Τρόφιμα φυτικής προέλευσης πλούσια σε σίδηρο είναι το μπρόκολο, τα λαχανάκια Βρυξελλών, τα όσπρια και οι ξηροί καρποί, τα αυγά και τα αποξηραμένα φρούτα. Ο σίδηρος στις τροφές βρίσκεται σε δυο μορφές. Ο αιμικός σίδηρος περιέχεται σε τροφές ζωικής προέλευσης όπως είναι το κόκκινο κρέας, τα ψάρια και τα πουλερικά και απορροφάται πιο αποτελεσματικά από τον μη αιμικό σίδηρο που περιέχεται σε τρόφιμα φυτικής προέλευσης, όπως τα όσπρια.

Για να αυξήσουμε την απορρόφηση του μη αιμικού σιδήρου συστήνεται να καταναλώνουμε συγχρόνως τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη C, όπως ο χυμός λεμόνι ή πορτοκάλι και να αποφεύγουμε την σύγχρονη κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε ασβέστιο όπως τα γαλακτοκομικά. Όταν οι αλλαγές στη διατροφή δεν επαρκούν για την αντιμετώπιση της έλλειψης σιδήρου συστήνεται επιπλέον και πρόσληψη συμπληρωμάτων σιδήρου για κάποιο χρονικό διάστημα, κατόπιν συνεννόησης με γιατρό.

 

Μπέλλου Έλενα MSc, PhD

Κλινική διαιτολόγος- Διατροφολόγος